עונות לשתילת צמחים

עונות לשתילת צמחים

אחד מהמיתוסים הנפוצים ביותר בקרב הציבור הוא שכדאי לשתול בתחילת החורף וכך לחסוך בעלויות ההשקיה ולתת לצמחים הרבה מים. אך האמת היא, כפי שכל חקלאי יאמר לכם, שלכל צמח יש את מועד השתילה שלו.

האם באמת יש תקופות בהם כדאי לשתול או שאפשר לשתול כל השנה ולמה?

אחד מהמיתוסים הנפוצים ביותר בקרב הציבור הוא שכדאי לשתול בתחילת החורף וכך לחסוך בעלויות ההשקיה ולתת לצמחים הרבה מים.
אך האמת היא, כפי שכל חקלאי יאמר לכם, שלכל צמח יש את מועד השתילה שלו.
ישנם צמחים שמעדיפים את הטמפרטורות הנוחות של האביב, יש כאלה שדורשים את השמש הקופחת של חודשי הקיץ, ויש צמחים שבאמת צרכים המון מים או כאלה שאוהבים את הקור.
למעשה, אם עושים זאת נכון אפשר לשמר שרשרת של מועדי שתילה ופריחה כך שהגינה שלכם תישאר פורחת לאורך כל השנה.

מה שותלים בקיץ? (עונתיים)

 

  • ציניה – Zinnia – מתאימה לשמש מלאה ופורחת בשלל צבעים ובגדלים שמתחילים מ-30 ס”מ ומגיעים עד ל-90 ס”מ. בישראל תוכלו למצוא את ‘ציניה נאה’ בשפע עם הפרחים הנפוחים ויש גם ‘ציניה צרת עלים’ עם פרחים קטנים יחסית ו’ציניה פרופייוז’ן’ שהיא נמוכה יותר, כדורית והרבה יותר עמידה למחלות עלים. את כל סוגי הציניה יש להשקות באמצעות טפטוף בכדי לא לעודד מחלות. הדבר נכון לרוב פרחי הקיץ.
  • גומפרנה – Gomphrena –  גם כאן יש זן ננסי של 30 ס”מ  וזן רגיל בגובה של עד 50 ס”מץ ניתן למצוא את הפרח בגוונים של סגול, בכתום ורוד, צהוב וזהוב. כל הזנים אוהבים וצריכים שמש מלאה.
  • מונבים – MoonbeaM  – מדובר בצמח עם מראה קליל ועדין ושפע של פרחים. הוא מגיע עד ל-60-70 ס”מ וגם הוא ממש ישמח לשמש כל היום.
  • החמנית המצויה – Heliantus annuus – סוג של אייקון של קיץ. ניתן למצוא חמניות שמגיעות לגבהים שבין 40 ל- 80 ס”מ אותן ניתן לזרוע במרווחים של 25 ס”מ ויש את אלו שמתנשאות לגובה של מטר ואפילו 2 אותן יש לשתול במרווחים של 40 ס”מ.

 

מה שותלים בחורף? (עונתיים)

 

  • לוע ארי – צריך 4 שעות של שמש ביום ועמיד למדי בקור. הננסיים גדלים ל-30 ס”מ והגבוהים יכולים להמשיך עד ל-50- 80 ס”מ. הפריחה מגיעה בשלל צבעים חיים ביותר
  • סגל אמנון ותמר – ימשיכו לפרוח עד אמצע אפריל בגובה של 20-25 ס”מ ויש גם זן ננסי עם פריחה ארוכה יותר במיוחד לכיסוי ולמיכלים.
  • ציפורני חתול – עמיד לקור ויכול להגי עד לגובה של 3-60 ס”מ לציפורני החתול יש פריחה מוקדמת כתומה או צהובה.
  • אפונה ריחנית –  יש לשתול את הזרעים בעומק של ס”מ או 2 לאחר כמה שעות של השרייה במים.

זוהי כמובן לא רשימה מלאה של כל הצמחים הפפלאריים. כאלו ניתן למצוא בספרים העוסקים בגינון.
ויש כמובן את הירקות והפירות שלהם זמני שתילה משלהם ואת צמחי התבלין שחלקם עונתיים וחלקם רב שנתיים (כגון נענע, לימונית..).
מאד חשוב לדעת מתי מועד השתילה האופטימאלי של כל צמח בכדי לתת לשתיל את התנאים הטובים ביותר לגדילה. כמובן שהכי פשוט לשאול את המוכרים בכל משתלה או לחפש ברשת האינטרנט את שם הצמח המיועד לפני קניה.